Advertisement
Kontrast Wygląd tradycyjny

Społeczna odpowiedzialność biznesu w BASF Polska: inicjatywy oparte na wartościach i know-how firmy

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest już na stałe wpisana w strategie biznesowe wielu firm, przedsiębiorstw, a nawet start-upów. Dziś rozwijamy i prowadzimy swoją działalność zorientowaną nie tylko na akcjonariuszy, ale także na interesariuszy, w tym na pracowników, partnerów biznesowych, klientów, społeczności lokalne, instytucje edukacyjne, a także organizacje rządowe, pozarządowe czy media.

Przed firmami stoi teraz wyzwanie – z kim prowadzić działania i w jaki sposób, by były one wartościowe dla poszczególnych interesariuszy i zwyczajnie miały sens.

Celowane działania

Baner Centrum dla firm
reklama

Jak wybrać te najlepsze, by rzeczywiście pomagały? Planowanie działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu warto oprzeć na know how, kulturze i wartościach firmy. Należy najpierw odpowiedzieć na pytanie, w czym jesteśmy ekspertami i na czym oparte są nasze działania, a potem zdecydować, jak można to wykorzystać w działalności pozabiznesowej. W BASF Polska jest to łatwe zadanie, bo chemia, nauka i innowacje to nasze atrybuty. A nasza kultura organizacyjna ma solidne podstawy w kilku kluczowych wartościach. I na tym też opieramy dużą część działań związanych z CSR-em.

Wartości firmy jako drogowskaz

Jedną z kluczowych wartości, które przyświecają naszym działaniom biznesowym i pozabiznesowym, jest otwartość, w tym otwartość na różnorodność, która jest wpisana także w globalną strategię firmy. W 2020 roku podpisaliśmy Kartę Różnorodności koordynowaną przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, tym samym wyrażając swoje poparcie dla idei różnorodności w miejscu pracy, podkreślając istotę tego tematu wśród obecnych i przyszłych pracowników.

Temat różnorodności poruszamy także w naszej kampanii społecznej: „Chemia jest Kobietą”, którą symbolicznie zainaugurowaliśmy 8 marca 2021 roku, w Międzynarodowy Dzień Kobiet. W ten sposób postanowiliśmy dołożyć swoją cegiełkę do walki ze stereotypami związanymi m.in. z postrzeganiem branży chemicznej jako mało „kobiecej”. Pokazane w pierwszej edycji kampanii bohaterki i poruszane tematy obalają mit branży chemicznej jako tej skierowanej wyłącznie do mężczyzn, a także pokazują różnorodne ścieżki kariery dla kobiet w tej branży. Bo mitem jest, że kobieta w chemii to ta pracująca wyłącznie w laboratorium. W drugiej edycji tej inicjatywy przedstawiliśmy natomiast panie, które, dążąc do osiągnięcia sukcesu zawodowego, zdecydowały się podjąć kroki zmieniające o sto osiemdziesiąt stopni zarówno ich życie, jak i życie ich bliskich. Wykazując się ogromną determinacją, przyjęły propozycje pracy poza krajem, w którym mieszkały dotychczas.

Podczas prowadzenia dwóch edycji kampanii i poszukiwania informacji nt. sytuacji kobiet w branży chemicznej okazało się, że takich materiałów brakuje. To było inspiracją do przeprowadzenia własnego badania w trzeciej edycji kampanii. Wynikiem tego jest raport przygotowany przez Kantar Polska z inicjatywy BASF Polska i Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego „Kobiety w branży chemicznej”.

W tym roku prowadzimy już czwartą odsłonę inicjatywy „Chemia jest Kobietą”, tym razem ze studentkami i jeszcze młodszą grupą: dziewczynkami. Zadajemy sobie pytanie, dlaczego absolwentki studiów chemicznych nadal rzadko decydują się na pracę w biznesie, a w drugiej części kampanii poruszymy temat stereotypów wśród dziewczynek, które pojawiają się już w najmłodszych latach ich edukacji. Dodatkowo nawiązaliśmy także współpracę z Fundacją Kosmos dla Dziewczynek, w ramach której w czerwcowym Magazynie „KOSMOS dla Dziewczynek” ukazał się insert nt. eksperymentowania z żywiołami. Ma on zachęcać dziewczynki do odkrywania swoich zainteresowań i podążania za marzeniami, bez względu na utarte stereotypy. Kampania „Chemia jest Kobietą” wspiera realizację Celu Zrównoważonego rozwoju nr. 5 – Równość Płci.

Otwartość na potrzeby innych

Z końcem 2022 roku, przyglądając się wielu wcześniejszym oddolnym inicjatywom naszych pracowników, postanowiliśmy także wprowadzić w naszej firmie wolontariat pracowniczy. W ramach tego projektu można m.in. otrzymać jeden dzień wolny na działania wolontariackie, zgłaszać się do udziału w różnych formach pomocy, ale także proponować swoje projekty, na które istnieje możliwość uzyskania grantu finansowego. Oficjalne wprowadzenie wolontariatu w BASF Polska zainaugurowaliśmy współpracą z Fundacją Zaczytani, z którą, wspólnie z naszymi pracownikami, zbieraliśmy książki do szpitali czy domów samotnej matki.

Również w zeszłym roku, podczas obchodów 30-lecia BASF Polska, zorganizowaliśmy charytatywną aukcję obrazów autorstwa Marty Zawadzkiej. Prace pod hasłem: „Sztuka Innowacji” zostały przygotowane specjalnie na jubileusz naszej firmy i przedstawiały zagadnienia związane z nasza działalnością. Dzięki naszym partnerom biznesowym udało nam się zebrać ponad 70 tys. zł. Wszystkie środki zgromadzone podczas licytacji zostały przekazane na wybrane przez zwycięzców licytacji instytucje (Polska Akcja Humanitarna – pomoc Ukrainie, Warszawskie Stowarzyszenie Serduszko dla Dzieci).

Synergia nauki i biznesu

W naszej firmie od dawna angażujemy się w aktywności, które mają na celu popularyzację chemii i możliwości, jakie ta nauka stwarza dla zrównoważonej przyszłości, realizując tym samym Cel Zrównoważonego Rozwoju nr 4 – Jakość Edukacji. Od ponad 12 lat, będąc partnerem laboratorium chemicznego w Centrum Nauki Kopernik, angażujemy dzieci, młodzież i dorosłych w odkrywanie tajników chemii. W kreatywnym i profesjonalnie wyposażonym laboratorium, uczniowie pod okiem kompetentnych opiekunów mogą samodzielnie wykonywać ciekawe doświadczenia chemiczne przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Nasi pracownicy wspólnie z Centrum rozwijają program laboratorium tak, by eksperymenty były merytoryczne i ciekawe. Organizujemy pokazy chemiczne, a także lekcje integracyjne, np. dla klas polsko-ukraińskich.

W ramach projektów edukacyjnych współpracujemy także z uczelniami wyższymi i jest to obszar, który z każdym rokiem rozwijamy. Na początku tego roku podpisaliśmy umowę z Politechniką Śląską, a celem tej współpracy jest m.in rozpoczęcie dialogu w celu identyfikowania tematów badawczo-rozwojowych interesujących zarówno dla BASF, jak i uczelni.

Połączenie nauki i biznesu, wymiana doświadczeń czy projekty R&D to konieczne działania z punktu widzenia firmy z branży chemicznej dla tworzenia innowacji, tak potrzebnych w zrównoważonym rozwoju. „Zarządzanie biznesem technologicznym” to cykl wykładów prowadzonych przez naszych ekspertów na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej, który dostarcza wiedzy i informacji z różnych dziedzin. Od kilku lat co semestr do programu zapisuje się kilkadziesiąt osób, które na wykładach mają szansę poznać zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa z branży chemicznej od wewnątrz. Ta inicjatywa jest szczególnie nam bliska nie tylko z powodów edukacyjnych, widzimy także jej pozytywne skutki w obszarze HR-owym. Wiele osób, które uczestniczyły w tych zajęciach, dostały się do naszej firmy na staż letni, a obecnie pracują w BASF Polska w kilku działach biznesowych.

Nauka dla innowacji

W celu pogłębiania kooperacji z uczelniami oraz zachęcenia młodych naukowców do poszukiwania rozwiązań dla zrównoważonej przyszłości powstał pomysł stworzenia konkursu skierowanego do studentów. 30 listopada 2021 roku inicjatywa „Drive Innovation: Przyszłość Zrównoważonego Transportu” została oficjalnie ogłoszona, a nabór na zgłoszenia konkursowe został otwarty.

Aby zakwalifikować się do finału, studenci mieli za zadanie zaproponować rozwiązanie dla jednego ze współczesnych wyzwań branży motoryzacyjnej i transportowej. Zagadnienia dotyczyły ograniczania emisji, wydajności energetycznej, cyrkularności w transporcie oraz bezpieczeństwa pojazdów. W swoim rozwiązaniu studenci mogli korzystać z produktów BASF z takich obszarów jak tworzywa sztuczne, lakiery samochodowe, baterie do środków transportu, infrastruktura transportowa, płyny eksploatacyjne i paliwa oraz katalizatory. Zespoły walczyły o nagrody pieniężne i wycieczkę do centrali BASF w Ludwigshafen.

Dzięki temu, że podejmowane przez BASF Polska inicjatywy, opierają się właśnie na naszej ekspertyzie i kluczowych dla firmy wartościach, mają one rzeczywisty wpływ na ich odbiorców. Dzielimy się naszą wiedzą i podejmujemy działania w znanych nam obszarach, co sprawia, że nasze projekty w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu są po prostu wiarygodne dla beneficjentów.

Katarzyna Byczkowska, Dyrektorka Zarządzająca BASF Polska dla Magazynu Kompas NGO nr. 9/2024

Następny wpis

Historia współpracy Stowarzyszenia Latarnia z firmą CANPACK

Następny wpis

Jak przekonać zarząd do realizacji projektów społecznych w organizacji?