Advertisement
Kontrast Wygląd tradycyjny

Lekcja języka – Zrównoważona komunikacja na przykładzie konkursu mody cyrkularnej Designers Play Sustain

Designers Play Sustian – pierwszy w Polsce konkurs dla osób projektujących modę cyrkularną, kreuje nowoczesne rozwiązania komunikacyjne, łącząc heterogeniczne doświadczenia biznesowe, badawcze, kreatywne i aktywizacyjne. Jak komunikować projekty społecznie odpowiedzialne tak, by skutecznie trafiły do różnorodnego grona odbiorców? Próbując mówić wieloma językami jednocześnie albo tworząc nowe esperanto – zrównoważoną komunikację.

Esperanto powstał z potrzeby porozumienia. Nie miał zastępować języków natywnych, ale tworzyć pole do komunikacji neutralnej, dzisiaj powiedzielibyśmy – inkluzyjnej komunikacji. Warto wspomnieć, że twórcą esperanto jest Ludwik Zamenhof – polski lekarz okulista żydowskiego pochodzenia, który przez swoją wielokulturową tożsamość dostrzegł, że udana komunikacja potrzebuje zidentyfikowania wspólnego zbioru wartości.

Dlatego też porównanie do esperanto wydaje się trafione – projekty społeczne są działaniem w obszarze poszukiwania rozwiązań tam, gdzie różne grupy mają odmienne potrzeby, nie do pogodzenia w linearny sposób.

Baner Centrum dla firm
reklama

Fundacja Play Sustain działa na rzecz cyrkularności w dziedzinie mody tekstylnej. Założyciele fundacji Agnieszka i Bertus Servaas są od 30 lat związani z branżą przetwórstwa tekstyliów. Wieloletnie doświadczenie z nadpodażą ubrań skłoniło ich do podjęcia dodatkowych, poza koncepcją biznesową VIVE, działań na rzecz realnego zmniejszenia nadprodukcji ubrań i upcyklingu w obszarze już istniejących tekstyliów.

Zainwestowali więc czas i energię w stworzenie Fundacji Play Sustain jako platformy edukacji proekologicznej, skierowanej do różnorodnych interesariuszy, zarówno do osób kreatywnych, biznesu produkcyjnego, jaki i środowiska badawczego oraz konsumenckiego. Aby osiągnąć porozumienie, szczególnie to na rzecz planety, w tak różnorodnych grupach interesów, potrzeba zbudowania świadomości. No dobrze, ale świadomości czego?

Natalia Hatalska we wstępie do Wieku paradoksów pisze: „Świadomość ma ogromny związek z wolnością osobistą. Powiedziałabym, że nie można być naprawdę wolnym, jeśli nie jest się świadomym. Wolność zawsze zaczyna się od świadomości. Świadomość pozwala bowiem na podejmowanie własnych wyborów, nawet w świecie, który teoretycznie kontrolowany jest przez innych. W ten sposób świadomość daje nam poczucie sprawczości i wpływu na własne życie”.

Idąc tropem analityczki i foresighterki Hatalskiej, świadomość własnych wyborów jest kluczem otwierającym pierwsze drzwi do wspólnego pokoju rozmów. I to właśnie tak budowana świadomość leży u podstaw działalności Fundacji Play Sustain.

Szczególnym przykładem aktywności na rzecz poszerzenia pola wspólnej świadomości (i odpowiedzialności) za dokonywane wybory jest rozstrzygnięta pierwsza edycja konkursu Designers Play Sustain.

Fundacja identyfikuje swoją strategię jako właściwą start-upom ze względu na dynamikę działań i kreowanie produktu, którego wartość budowana jest na relacji z odbiorcami już na etapie tworzenia, a nie klasycznie – podczas prezentowania gotowego produktu. Wyznacza swoje dynamiczne cele, które są stale monitorowane przez poziom odpowiedniości do wpisanych w DNA fundacji wartości i ewoluowane przez trwałość osiągniętych partnerstw.

Komunikacja z uczestnikami konkursu

Konkurs Designers Play Sustain został ogłoszony w październiku 2023 roku i skierowany do miłośników trendu upcyklingu w modzie. W pierwszym etapie promocja działań prowadzona była wyłącznie przez kanały internetowe – produktową stronę www konkursu oraz media społecznościowe. Ogłoszenie konkursu nastąpiło nieco ponad miesiąc po rozpoczęciu przez fundację aktywnej działalności. Mimo niskonakładowej na tym etapie komunikacji i postawionych KPI na poziomie 200 zgłoszeń w pierwszym etapie – rezultaty przewyższyły znacznie oczekiwania organizatorów. Chęć udziału w konkursie wyraziło, przez wypełnienie formularza, 508 osób. Co ciekawe, widoczność organiczna na społecznych platformach komunikacji nie zawęziła znacznie amplitudy wieku, bo do konkursu zgłaszały się osoby od 18 do 58 roku życia, z czego istotny odsetek (32proc.) stanowiły młode kobiety (informacje na podstawie deklaracji daty urodzenia w formularzu – pole nieobowiązkowe).

Kolejny regulaminowy etap konkursu przewidywał wykonanie zadania przez uczestników polegającego na przesłaniu od 5 do 10 sylwetek stanowiących spójny projekt przyszłej kolekcji. W tym etapie wpłynęło 211 zgłoszeń, spośród których jedenastoosobowe jury wybrało 15 finałowych projektów. Stawka udziału w konkursie była wysoka – nagroda główna to 50 tysięcy złotych oraz dwie nagrody w wysokości 10 tysięcy złotych (publiczności i partnera strategicznego VIVE Group). Wysoka nagroda finansowa oraz aż dziesięć nagród pozafinansowych, ufundowanych przez wybranych członków jury i reprezentowane przez nich instytucje, były, można sądzić, głównym czynnikiem motywacji zewnętrznej uczestników.

Dobór osób do jury stanowił ważny element budowania marki wydarzenia. Zaproszono do współpracy autorytety w dziedzinie mody, reprezentujące różne środowiska – artystyczne, akademickie i biznesowe. Przewodniczącym jury był Mariusz Przybylski, a w gronie zasiadały m.in. Gosia Baczyńska, Marta Karwacka czy prof. Jolanta Rudzka-Habisiak. Fundacja skupiła uwagę na budowaniu relacji z potencjalnymi członkami jury, którzy w rezultacie świadczyli swoją pracę pro bono.

Postawiono również na konsekwentną komunikację bezpośrednią z uczestniczkami i uczestnikami – na etapie naboru był to wyważony, ale regularny mailing, przy czym w momencie zbliżania się terminu oddania projektów – wsparty kontaktem SMS-owym i telefonicznym.

Bezpośredni język komunikacji, dbałość o budowanie treści gender correct i wspieranie osób uczestniczących na wszystkich etapach konkursu, dzięki uzyskanemu feedbackowi, były zauważalnymi elementami budującymi relacyjną komunikację, także z osobami, które nie zostały wybrane do finałowej piętnastki.

Od początku idei konkursu zdecydowanie komunikowano jego przewagę konkurencyjną przez równoważny z kreatywnością akcent postawiony na wzmocnienie kompetencji biznesowych. Zrealizowano serię webinariów Design Your Business. Szutka przedsiębiorczości w modzie, które prowadzone były przez ekspertki i ekspertów w dziedzinie budowania marki, sprzedaży, modeli biznesowych czy własności intelektualnej. Bezpłatny dostęp do spotkań miały wszystkie osoby, które zgłosiły swoje projekty.

Po oficjalnym zamknięciu pierwszej edycji konkursu – wyłonieniu laureatów, fundacja realizuje i planuje kolejne działania, które mają na celu zbudowanie szerokiej społeczności twórców na rzecz zrównoważonej mody i naturalnych ambasadorów marki.

Komunikacja z mediami

Intensyfikację działań promocyjnych rozpoczęto na miesiąc przez wydarzeniem finałowym. 18 marca został zorganizowany Press Day. Do działań PR zatrudniono agencję, która wsparła kontakt z szerokim gronem mediów (w wydarzeniu wzięło udział 78 dziennikarzy reprezentujących ponad 40 redakcji).

Od 18 marca do 25 maja 2024 roku (miesiąc po finale wydarzenia) relacje z mediami zaowocowały zasięgami w mediach online na poziomie 88 375 030, w druku – 1 180 600 oraz ekwiwalentem medialnym na poziomie 1 180 600 netto PLN (dane na podstawie Brand24, IMM).

Wybrano ambasadorów marki. Zainwestowano uważnie w tę formę współpracy, tak by marka osobista ambasadorki lub ambasadora była jednoznacznie oparta o wspólny fundacji podzbiór wartości.

Dobrze rozpoczęte relacje z mediami zaowocowały przyznanymi patronatami medialnymi (Elle.pl, Fashion Business), współpracą redakcyjną, które wzmocnione zostały płatnymi materiałami w kanałach, które miały ugruntować markę Designers w oczach potencjalnych partnerów, w szczególności biznesowych (Forbes, Vogue).

Komunikacja z gośćmi biznesowymi

Podczas gali zdecydowano o ograniczeniu typowych stoisk partnerskich ze względu na wybór reprezentacyjnej przestrzeni na event – Gmach Główny Politechniki Warszawskiej, i chęć zachowania spójności przekazu marki własnej. To dotyczyło również starannego doboru komunikacji i ekspresji – maksymalnie ograniczono druk akcydensów; większość zaproszeń została dostarczona drogą mailową, a część gości otrzymała w formie zaproszenia na finał i do współdziałania na rzecz mody cyrkularnej egzemplarz książki Dany Thomas Modopolis.

Gala finałowa, która odbyła się 25 kwietnia 2024 roku, była realizowana jako istotna inwestycja na rzecz przyszłych partnerstw.

Komunikacja z publicznością

Wydarzenie miało trafić do szerokiej publiczności, zainteresowanej i/lub wyznającej wartości mody cyrkularnej. Przewidziano łącznie 700 miejsc na widowni. Zaproszono zróżnicowaną publiczność, którą stanowiły i osoby związane z biznesem, projektanci, styliści, media, miłośnicy mody cyrkularnej, i osoby aktywnie działające na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Wstęp na wydarzenie, poza wręczonymi imiennymi zaproszeniami, odbywał się przez ogólnodostępną platformę rezerwacyjną. Każda osoba zainteresowana udziałem w wydarzeniu miała możliwość pobrania darmowej wejściówki. Ponadto, wraz z partnerem medialnym Fashion Business zorganizowano konkurs dla publiczności na najbardziej cyrkularną stylizację wieczoru. Każda osoba z publiczności mogła również wybrać swoją faworytkę lub faworyta w głosowaniu publiczności.

Budowanie partnerstw

Dla biznesu ważne jest zrozumienie, że inwestycja w zrównoważoną modę i projekty społeczne może przynieść długoterminowe korzyści ekonomiczne i wizerunkowe. Współpraca z VIVE Group oraz innymi partnerami zapewniła i wsparcie finansowe, i eksperckie. Partnerstwa te pozwoliły na stworzenie kompleksowej platformy wspierającej młodych projektantki i projektantów.

Patronat Honorowy Prezydenta m.st. Warszawy oraz wsparcie ze strony Ministerstwa Klimatu i Środowiska zwiększyły prestiż wydarzenia. Zaangażowanie mediów pomogło dotrzeć do szerszej publiczności i zwiększyć świadomość na temat konkursu i jego celów.

Współpraca z Akademią Ekonomiczno-Humanistyczną w Warszawie oraz innymi instytucjami akademickimi zapewniła wsparcie merytoryczne i edukacyjne, co jest kluczowe dla długoterminowego postrzegania inicjatywy.

Konkurs Designers Play Sustain to przede wszystkim działanie edukacyjne, promujące wiedzę i umiejętności związane z modą cyrkularną. Przygotowane na dużą skalę, miało za zadanie odzwierciedlać wagę wyznaczonych przez fundację celów – zmniejszenia nadprodukcji i konsumpcji ubrań oraz zbudowanie platformy porozumienia na rzecz ważnych idei społecznych i środowiskowych.

Ni Ludu Subteni! [Let’s Play Sustain!]

Barbara Wybacz, Specjalistka od komunikacji, Fundacja Play Sustain

Następny wpis

Lęk i frustracja – jak radzić sobie z trudnymi emocjami w pracy

Następny wpis

Słomiany zapał – jak z nim walczyć, aby osiągnąć cel