Advertisement
Kontrast Wygląd tradycyjny

Wsparcie kobiet w sektorze IT – jak robić to dobrze i dlaczego to takie ważne

Wśród młodych ludzi rośnie świadomość tego, jakie kierunki mogą okazać się dobrą inwestycją w przyszłość. Nie przypadkiem unijne raporty wskazują, że wśród absolwentów szkół wyższych aż 66 proc. to kobiety, zaś Polki zajmują druga lokatę w Europie, jeżeli chodzi o odsetek absolwentek kierunków ścisłych. Czytając takie dane, warto zastanowić się, co to oznacza dla firm. Czy Twoja organizacja jest gotowa, by przyjąć do swoich zespołów więcej różnorodnych talentów? Jaka strategia powinna zostać wprowadzona, by odpowiedzieć na potrzeby młodych ludzi i czy ktoś już nad nią pracuje? Jak sprawić, by kobiety studiujące kierunki techniczne chciały podjąć pracę właśnie w twojej firmie?

Nowe pokolenie wkracza na rynek

Na przestrzeni lat kraje europejskie, w tym Polska, dostrzegły potrzebę rozwijania  wśród dziewczynek zainteresowania dziedzinami określanymi skrótem STEM (od słów science, technology, engineering, mathematics). Ideą jest pokazanie, już od wczesnych klas podstawowych, że przedmioty ścisłe są ze sobą powiązane, a nauka ich może odbywać się w sposób przystępny i praktyczny. Trend ten podchwyciły największe na świecie korporacje, w tym firma Nokia, która również stawia na rozwój programów dla kobiet.

Baner Centrum dla firm
reklama

Przyjrzyjmy się teraz zachodzącym w ostatnich latach zmianom, które mogą wpływać na zwiększenie się liczby kobiet zatrudnionych w sektorze IT. Za sprawą wzrastającej liczby kampanii zachęcających kobiety do wkroczenia do tego świata , pokolenia millenialsów oraz Zetek coraz śmielej sięgają po pracę w sektorze technicznym, gdzie stanowią one większy odsetek zatrudnionych w porównaniu z poprzednimi generacjami. Dostępne na rynku konferencje czy szkolenia umożliwiają obecnie doskonalenie nie tylko umiejętności miękkich, ale również tych branżowych, kierunkowych – zarówno grupie doświadczonych pracowniczek, jak i tym stojącym dopiero u początku swojej zawodowej drogi.

W tym miejscu nie sposób nie wspomnieć również o pracy zdalnej, która poszerzyła krąg zainteresowanych podjęciem pracy w IT również o kobiety zamieszkałe poza dużymi aglomeracjami. Możliwość podjęcia pracy w miejscu innym niż zamieszkania, bez konieczności codziennych, czasochłonnych dojazdów, stanowi kolejny bodziec motywujący kobiety do rozwoju i zmiany kwalifikacji. Również uczelnie wyższe notują wzrost liczby studentek na kierunkach technicznych, co stanowi kolejny pozytywny prognostyk na przyszłość dla dużych firm informatycznych.

Potrzeba różnorodności w korporacjach ciągle rośnie

Pośród wielu konferencji, programów networkingowych oraz działań tzw. ERGs (Employee Resource Groups) Nokia jest jedną z firm, która realizuje wydarzenia mające na celu wsparcie rozwoju kobiet w IT. Program Girls for Girls, który mam przyjemność organizować, ma za zadanie aktywizować kobiety na każdym etapie ich życia przez wspieranie ich w zmianie i motywacji. Pracowniczki dzielą się z uczestniczkami swoim doświadczeniem i wiedzą, pokazując przy tym własną ścieżkę rozwoju.

W ramach programu oferujemy również wsparcie w pisaniu CV i przygotowujemy do rozmów kwalifikacyjnych. Na miejscu dostępni są także doświadczeni mentorzy, można też wziąć udział w sesjach coachingowych. Dzięki temu, że event odbywa się na żywo, jest możliwość poznania innych kobiet i zapytania ich o realia codziennej pracy oraz o obszary, którym warto dodatkowo poświęcić uwagę. Wśród uczestniczek naszych wydarzeń można spotkać specjalistki na każdym poziomie zaawansowania technicznego, takie jak Project Managerki, Scrum Masterki i Product Ownerki, które po latach zarządzania projektami w IT decydują się zrobić kolejny krok i przejść na drugą stronę lustra, jako programistki czy testerki. Kolejne tego typu wydarzenie będzie miało miejsce 24 maja w Hevre na krakowskim Kazimierzu.

Rekrutacja a różnorodność jak ugryźć ten temat?

Badania Harvard Review wskazują, że kobieta decyduje zaaplikować na dane stanowisko dopiero, gdy spełnia 100 proc. Wymagań określonych w ofercie pracy, zaś u mężczyzn jest to zaledwie 60 proc. Dowiedziono również, że język, jakim jest napisane ogłoszenie, wpływa na jego inny odbiór przez różne płcie. Warto pamiętać, by przy tworzeniu ogłoszenia o pracy używać inkluzywnego języka, neutralnego płciowo, tak by odbiorcy nie czuli ukierunkowania na konkretną płeć i chętniej na takie ogłoszenie odpowiadali.

Kolejnym ważnym elementem jest upewnienie się, że swoją komunikacją nie wykluczamy żadnego kandydata ze względu na pochodzenie, wiek czy też religię. Należy unikać podawania zbyt wielu wymagań, skupiając się na tych rzeczywiście potrzebnych do wykonywania danej pracy. Podobnie rzecz ma się z wykształceniem oraz znajomością języków. Tak napisane ogłoszenia mogą liczyć na dużo większy odzew ze strony różnorodnych talentów, w tym kobiet.

Sprawny rekruter jest w stanie ocenić, czy dany kandydat bądź kandydatka posiada umiejętności i doświadczenie potrzebne, by sprostać stawianym mu wymaganiom. Przez aktywne poszukiwanie talentów mamy okazję zróżnicować pulę kandydatów, co pozytywnie wpływa na zbalansowanie zespołów, dzięki czemu stają się one mniej homogeniczne.

Podświadome uprzedzenia a biznes

Z każdym rokiem zwiększa się liczba kobiet pracujących w polskim sektorze IT, jednak wciąż można tu zauważyć przestrzeń do wzrostów. Obecnie, według danych Eurostatu, stanowią one 15,5 proc. zatrudnionych w sektorze ICT, co wciąż odbiega od średniej europejskiej, kształtującej się na poziomie 19,1 proc. Dlatego też na każdym kroku należy podkreślać rolę aktywizacji kobiet w obszarze STEM oraz wsparcia w zmianie ścieżek ich karier.

Potwierdzonym faktem jest, że różnorodność sprzyja rozwojowi biznesu, dlatego też wiele firm decyduje się na tworzenie różnorodnych zespołów. Powstaje jednak pytanie czy jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać. Odpowiedź brzmi: nie.

Każdy z nas posiada tzw. unconscious bias, czyli nieuświadomione uprzedzenia. Wiążą się one z naszymi doświadczeniami, wychowaniem oraz przekonaniami naszych rodziców i środowiska, w którym dorastaliśmy. Świadomość tego zjawiska jest niezmiernie istotnym elementem w podejmowaniu decyzji biznesowych, w tym tych związanych z rekrutacją. Jednym z elementów wprowadzonych przez Nokię do repertuaru szkoleń są właśnie warsztaty, podczas których uczestnicy mają okazję dowiedzieć się więcej o swoich nieuświadomionych uprzedzeniach oraz nauczyć się, jak podejmować decyzje nienaznaczone własnymi uprzedzeniami. To, jaki kandydat zjawi się na rozmowie rekrutacyjnej, jest zawsze niespodzianką, jednak należy pamiętać, że liczą się przede wszystkim kompetencje.

Podsumowując wiele organizacji mierzy się z brakiem równowagi płci w zespołach i szuka rozwiązań, by temu zaradzić, zaś dróg ku rozwiązaniu tego zagadnienia jest równie dużo, co firm się z nim mierzących. Dlatego bardzo istotnymi elementami są współpraca rekruterów i liderów  na każdym etapie tworzenia i funkcjonowania zespołów oraz spójna strategia, która pozwoli osiągnąć sukces.

Sabrina Gawlas, Diversity and Inclusion Sourcing Partner, Project Manager Girls for Girls Nokia

Następny wpis

„Przywództwo regeneracyjne” w zarządzaniu projektami: nowa kompetencja przyszłości

Następny wpis

Dobre praktyki z konferencji zagoszczą na stałe w kalendarium Centrum Pro NGO!