Reklama
Kontrast Wygląd tradycyjny

Chcesz chronić swoją markę? Zarejestruj znak towarowy

Ochrona znaku towarowego Ochrona znaku towarowego

Poradnik, jak zrobić to krok po kroku

Prowadzisz przedsiębiorstwo o charakterystycznej, rozpoznawalnej nazwie? Masz chwytliwe logo, które klienci momentalnie kojarzą? Świetnie – teraz zadbaj o to, by nikt inny nie mógł z niego skorzystać. Rejestracja znaku towarowego to sposób na zabezpieczenie Twojej marki przed wprowadzaniem towarów i usług z podobnym lub tym samym oznaczeniem oraz zapewnienie ochrony przed nieuczciwą konkurencją. To również sposób na budowanie jej wartości na rynku.

Czym jest znak towarowy?

Znak towarowy to każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie produktów oraz usług Twojego przedsiębiorstwa od tych oferowanych przez innych przedsiębiorców. Znakiem towarowym może być na przykład: wyraz – włączając w to nazwisko, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna – w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.  Istotne jest to, aby zgłoszone oznaczenie miało charakter odróżniający oraz aby można było je przedstawić w rejestrze znaków towarowych. Zgodnie z prawem Unii Europejskiej oraz prawem obowiązującym w Polsce, pełnoprawna ochrona znaku towarowego przysługuje dopiero po jego rejestracji.

Baner Centrum dla firm
reklama

W jakim celu rejestruje się znaki towarowe?

Zarejestrowany znak towarowy daje Ci wyłączne prawo do jego używania – w zakresie towarów i usług, które zgłosisz. Możesz dzięki temu:

  • zakazać konkurencji korzystania z takiego samego lub podobnego oznaczenia,
  • skuteczniej bronić się przed naruszeniami,
  • wzmocnić siłę swojej marki na rynku.

Jak wygląda proces rejestracji?

1. Sprawdź, czy znak jest dostępny

Zanim złożysz wniosek, upewnij się, że nikt nie zarejestrował podobnego znaku. Możesz to zrobić samodzielnie w bazach:

2. Złóż wniosek   

Wniosek do Urzędu Patentowego RP możesz złożyć online (przez ePUAP) lub papierowo. W  formularzu wskaż:

  • jakiego rodzaju znak zgłaszasz (np. słowny, graficzny),
  • do jakich towarów i usług ma się odnosić (jeżeli masz w tym zakresie wątpliwości – skorzystaj z narzędzia TMclass: https://euipo.europa.eu/ec2/),
  • kto jest zgłaszającym (osoba fizyczna, spółka, fundacja itd.).

Zgłoszenie znaku towarowego w EUIPO – możliwe jest również zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej.

Choć procedura wydaje się prosta, warto pamiętać, że każdy błąd lub nieścisłość może skutkować późniejszymi problemami w ochronie marki. Dlatego na tym etapie coraz więcej przedsiębiorców korzysta z pomocy profesjonalnych pełnomocników – rzeczników patentowych i prawników specjalizujących się w prawie własności intelektualnej.

3. Opłaty – ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?

W przypadku zgłoszenia znaku towarowego do UPRP:

Etap pierwszy: opłaty urzędowe za zgłoszenie znaku towarowego:

  • 450 PLN – w jednej klasie towarowej, gdy zgłoszenia dokonujemy w formie papierowej (przy zgłoszeniu drogą elektroniczną opłata wynosi 400 PLN)
  • 120 PLN – za każdą dodatkową klasę towarową powyżej pierwszej

Etap drugi: opłaty urzędowe za rejestrację znaku towarowego na 10 lat oraz za publikację:

  • 400 PLN – opłata za pierwsze 10 lat ochrony, w jednej klasie towarowej
  • 90 PLN – opłata za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym
  • 400 PLN – dodatkowa opłata za każdą dodatkową klasę towarową powyżej pierwszej

W przypadku zgłoszenia znaku towarowego do EUIPO:

  • 1000 EUR – w jednej klasie towarowej, gdy zgłoszenia dokonujemy w formie papierowej (850 EUR w przypadku wniosku składanego online)
  • 50 EUR za drugą klasę towarową
  • 150 EUR za każdą dodatkową klasę towarową powyżej drugiej

Wyżej wymienione opłaty do EUIPO obejmują zgłoszenie, rejestrację i pierwsze 10 lat ochrony znaku.

Warto jednak zaznaczyć, że wersja elektroniczna – dostępna wyłącznie dla zalogowanych użytkowników – jest tańszą opcją, gdyż opłata ta w porównaniu do kosztów złożenia wniosku w formie tradycyjnej, jest niższa o 150 EUR. Zgłoszenia drogą elektroniczną można dokonać z konta prawnika reprezentującego kancelarię lub stowarzyszenie, w imieniu własnym, z konta zawodowego pełnomocnika przed EUIPO, a także bezpośrednio przez klienta lub jego pracownika.

Miej na uwadze, że do powyższych kwot mogą dojść koszty wynagrodzenia profesjonalnego pełnomocnika, jeśli zdecydujesz się skorzystać z pomocy rzecznika patentowego lub prawnika specjalizującego się w IP.

Dobrą wiadomością jest to, że EUIPO regularnie ogłasza program wsparcia dla małych i średnich firm SME Fund, w ramach którego można uzyskać refundację części kosztów rejestracji znaku. Zapytaj swojego prawnika o aktualne możliwości dofinansowania lub sprawdź szczegóły na stronie https://www.euipo.europa.eu/en/sme-corner/sme-fund

4. Co dalej?

Po weryfikacji znak zostaje opublikowany. Inne podmioty mają trzy miesiące, żeby zgłosić sprzeciw. Jeśli nie dojdzie do jego złożenia – Twój znak zostaje oficjalnie zarejestrowany.

Podsumowanie

Znak towarowy to inwestycja w przyszłość marki – to ochrona, bezpieczeństwo i silniejsza pozycja na rynku. Dokonaj rejestracji swojego znaku jak najszybciej, aby nie dać się wyprzedzić przez konkurencję. Znak towarowy stanowi coś więcej niż tylko logo czy hasło reklamowe – to wartość firmy wyrażona poprzez jej renomę i rozpoznawalność wśród klientów. Z tego względu warto zadbać o jego ochronę prawną – przyniesie to wiele korzyści zarówno w bieżącej działalności, jak i w dłuższej perspektywie.

Zofia Paradowska

Prawniczka

Kancelaria Filipiak Babicz

Następny wpis
Pomoc ma znaczenie

Program grantowy „Pomoc ma znaczenie” Grupy Cichy-Zasada

Następny wpis

Greenman Poland tworzy Punkty Lokalnych Inicjatyw Społecznych

Konkurs NGO Hero 2025
Reklama