Advertisement
Kontrast Wygląd tradycyjny

Nie byłam pewna, czy to miejsce dla nas. Okazało się, że tak!

Fundacja „Złotowianka” gościła w EXPO Kraków na konferencji „CSR i ESG® – od ludzi dla ludzi” i towarzyszących jej targach po raz pierwszy. Było to męczące, ale bardzo ciekawe i wartościowe wydarzenie. Jedno wiem na pewno: byliśmy tam po raz pierwszy, ale nie ostatni.

Podział konferencji na trzy bloki tematyczne ma zaletę i wadę. Zaleta – uczestniczysz tylko w tych wykładach i panelach, które dotyczą Twojej dziedziny. Oszczędzasz więc czas i wszystko, o czym mowa, rozumiesz. Wada? Musisz wybrać jeden panel, którego chcesz wysłuchać, jeśli o tej samej godzinie w innej sali jest również coś dla Ciebie. A że wystąpienia gości i panele były bardzo ciekawe, chwilami trudno było wybierać. No ale nie można mieć wszystkiego – w życiu zawsze jest coś za coś.

Do Krakowa pojechałyśmy we trzy, więc mogłyśmy się podzielić: jedna czuwała przy stoisku fundacji, opowiadając o naszych działaniach, naszym Miejscu Mocy – Centrum Frame Running i mobilerach, druga odwiedzała inne stoiska, by poznać współwystawców i się sieciować. Dzięki temu ja mogłam spokojnie uczestniczyć w panelach, słuchać i kodować wszystko, co zostało tam wypowiedziane.

Baner Centrum dla firm
reklama

Bój się i rób!

To hasło mogłoby być podsumowaniem pierwszego panelu w sali NGO. O nowych szansach dla organizacji pozarządowych rozmawiały: Michalina Łubisz, manager projektów ds. komunikacji i marketingu Epruf, Magdalena Szeniawska, członkini zarządu Fundacji 2do2, Dominika Hapek, prezeska zarządu Fundacji Sama Mama, i Adela Gąsiorowska, zastępczyni dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Szanse dla NGO będą, jeśli te zaczną wychodzić poza swoją strefę komfortu – bez tego nie ma sukcesu, zgodnie twierdziły gościnie i moderujący rozmowę Jasiek Mela.

 

Ze mną grzecznie, bo ja społecznie

Znany z dowcipnych porównań Robert Kawałko, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu, przypomniał uczestnikom drugiego panelu NGO, że to hasło już od dawna nie obowiązuje. Jak zgodnie zauważyli paneliści, „zmiana postrzegania biznesu podstawą sukcesu i współpracy” już ma miejsce. NGO-sy uczą się od firm, jak prowadzić swą działalność, bo tak naprawdę niczym się nie różnią. Mówiły o tym i Weronika Pernak, starsza specjalistka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu ENEA , i Anna Boguszewska, współzałożycielka i dyrektor zarządzająca controllingNOW,  oraz Agata Krzyżek-Gola, managerka Stowarzyszenia „Tęcza”, członkini zarządu Społeczna 21. Autentyczność – to jest klucz do sukcesu w rozmowach z biznesem, a także skupianie się na mocnych, nie słabych stronach naszych organizacji i pracowników. Niezmiennie bardzo ważna jest promocja naszych działań – biznes musi widzieć, co robimy.

 

Konkrety

Jak zainicjować współpracę z firmami w 2025 roku? Na to pytanie starali się odpowiedzieć Dariusz Brzeziński, Head of Corporate Sales Atmoterm, Maciej Topczewski, CEO Working Dogs Foundation, Kuba Müller, dyrektor zarządzający Kia Wadowscy, i Karolina Wideł, specjalistka ds. administracyjnych CFE Polska. Rozmawiając z biznesem, trzeba opowiadać o liczbach, o naszych konkretnych planach na przyszłość. Wskazać, co chcemy zrobić z biznesowym partnerem, po co i jaką korzyść wszyscy będą z tej współpracy mieli. A potem koniecznie pokazać efekt tej współpracy. Uczestnicy tego panelu byli zgodni także odnośnie do roli pracowniczego wolontariatu w firmach – to często jest klucz do nawiązania długofalowej współpracy.

„Droga do sukcesu wiedzie przez upokorzenia”

Tym cytatem z Marka Kamińskiego Marek Gonsior, marketer, strateg, freelancer, autor podcastu wyzwoleni.pl, posłużył się w swoim wystąpieniu. Podzielił się ze słuchaczami wartościowymi przemyśleniami gości prowadzonych przez siebie podcastów. Mówił m.in. o tym, jak ważne są spotkania z samym sobą, że nie da się zrobić wartościowych rzeczy, nie ryzykując, a strefa nauki nie powinna być strefą dyskomfortu. Miłą niespodzianką na koniec była deklaracja poprowadzenia warsztatu z pięcioma organizacjami – uczestnikami konferencji, które jako pierwsze zgłoszą się w tej sprawie do Centrum Pro NGO.

Drugim z gości specjalnych Grzegorza Ludwina był Wojciech Kaczmarczyk, prowadzący na Youtubie kanał Do Roboty, prezenter kilku stacji telewizyjnych. Z tej części konferencji można było dowiedzieć się, jak ważną rolę mogą odegrać dobrze prowadzone profile organizacji w social mediach, jak powinien wyglądać plan naszych działań reklamowych, a także jak promować posty i filmy, które stworzymy.

Czy warto?

Ze Złotowa do Krakowa jest blisko 600 km. To sporo, ponad sześć godzin jazdy. Nie żałujemy jednak ani jednego zrobionego kilometra i poświęconej godziny. Wróciłyśmy zmęczone, za to bardzo zadowolone. Spora dawka wiedzy i ciekawych podpowiedzi, prawdziwe zainteresowanie sieciowaniem się innych NGO, a przede wszystkim przedstawiciele biznesu, którzy przed nami, NGO-sami, nie uciekali, dzielili się swoim doświadczeniem i uważnie słuchali problemów i ofert.

Jasiek Mela, ambasador Fundacji Pro NGO, mówił o konferencji i targach, że miały otworzyć nową perspektywę współpracy międzysektorowej i pokazać, jak istotny jest dialog między różnymi środowiskami. I tak było – zaproszeni eksperci mówili o konkretach, opierając się na swoim, często wieloletnim, doświadczeniu. I mówili z sensem, tak po prostu, bez moralizowania, jakby radzili bliskim sobie ludziom.

Panowała swobodna, przyjazna atmosfera, sprzyjająca nawiązywaniu kontaktów. Świetnym pomysłem okazała się Network Night, która odbyła się wieczorem 4 września. Prezes zarządu Fundacji Pro NGO Grzegorz Ludwin namawiał do sieciowania się i to się udało.

Jeszcze jedna zaleta krakowskiej konferencji i targów – można było spotkać dawno niewidzianych znajomych. Widzicie? Tam po prostu trzeba być.

Angelika Leszczyńska, Prezeska Fundacji „Złotowianka”

Następny wpis

Raport, zdjęcia i relacje z edycji 2024

Następny wpis

Webinary dla sektora NGO. Historie partnerów ClickMeeting