Advertisement
Kontrast Wygląd tradycyjny

Rozwijaj organizację pozarządową zgodnie z planem

Jak efektywnie współpracować z biznesem, dywersyfikować przychody i nawiązywać kontakty.

Efektywna współpraca z biznesem jest kluczem do sukcesu wielu organizacji pozarządowych (NGO). Dzięki dywersyfikacji przychodów i nawiązywaniu wartościowych kontaktów z firmami NGO mogą znacząco zwiększyć swoje możliwości i skuteczność działania. Aby osiągnąć te cele, warto skorzystać z dobrze opracowanej ścieżki rozwoju. W tym artykule przedstawię kilka kroków, które pomogą Ci zrozumieć, jak funkcjonują firmy krajowe i międzynarodowe oraz jak przygotować się do rozmów z potencjalnymi partnerami.

Zacznij od wiedzy!

Baner Centrum dla firm
reklama

Pierwszym krokiem w poznawaniu świata biznesu jest przeczytanie Poradnika Kompas NGO. Jest to zbiór porad, rekomendacji, najważniejszych pojęć oraz praktycznych przykładów realizacji projektów społecznych we współpracy z firmami. Poradnik ten to kompleksowe źródło wiedzy, które dostarczy informacje na temat wymagań, przed którymi stoją firmy, oraz oczekiwań względem partnerów. Znajdują się w nim wskazówki dotyczące współpracy, najlepsze praktyki oraz narzędzia umożliwiające ocenę własnych możliwości. Lektura Poradnika pozwoli zweryfikować, czy organizacja jest gotowa do współpracy z biznesem. Właściwe zrozumienie perspektywy drugiej strony jest niezbędne, aby móc współpracować na partnerskich zasadach.

Mam wiedzę i co dalej…

Jeżeli Twoja organizacja nie ma doświadczenia we współpracy z biznesem lub nie wiesz, jak dalej postępować, warto porozmawiać z ekspertem, który pomoże Ci ustalić problem i znaleźć najkorzystniejsze rozwiązanie. Drugi krok to skorzystanie z indywidualnych konsultacji realizowanych w ramach „Dnia NGO”, które prowadzi Centrum Pro NGO. Każdy wtorek to okazja do bezpłatnych spotkań z ekspertami, którzy dostarczą spersonalizowane wsparcie. Podczas konsultacji uzyskasz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania i konkretne porady dostosowane do specyfiki organizacji. Dzięki konsultacjom opracujesz plan działania, a także będziesz mógł monitorować postępy podczas regularnych spotkań stacjonarnych lub rozmów telefonicznych.

Przycisk – Umów spotkanie z ekspertem: Kalendarz Centrum Pro NGO

Wypracuj ofertę

Następnym krokiem jest wypracowanie atrakcyjnej oferty dla partnerów biznesowych. Posiadanie oferty jest niezbędnym elementem nawiązywania współpracy, ponieważ na jej podstawie podejmowania jest decyzja dotycząca tego, czy firma zaangażuje się w dany projekt. Bez oferty proces podęcia decyzji może być utrudniony, dlatego warto dobrze przemyśleć jej założenia i stworzyć przejrzystą oraz zwięzłą propozycję dla biznesu. Oferta powinna jasno komunikować wartość, jaką przyniesie współpraca zarówno dla NGO, jak i dla firmy.

Kluczowe elementy oferty to zdefiniowana misja i cele organizacji (dobrze, aby były spójne z celami firmy), korzyści dla firmy wynikające z partnerstwa, oraz określenie, na jakie potrzeby firmy może odpowiedzieć projekt. Ważne jest również uwiarygodnienie organizacji, czyli prezentacja dotychczas zrealizowanych projektów. Nie można również zapomnieć o przedstawieniu planu i harmonogramu działań. Warto zawrzeć różne opcje zaangażowania firmy, aby partner mógł wybrać najlepszą dla siebie i dopasowaną do jego potrzeb ofertę.

Jeśli nie masz doświadczenia w tworzeniu ofert, możesz liczyć na wsparcie! Eksperci z Centrum Pro NGO doradzą Ci oraz udzielą informacji zwrotnej, nad czym warto popracować, aby oferta spełniała standardy.

Przycisk – Napisz do nas: Kontakt Centrum Pro NGO

Nawiąż kontakty biznesowe i daj się poznać

Jeśli już lepiej rozumiesz biznes, wiesz, co możesz zaoferować partnerowi i masz gotową ofertę, pora zacząć rozmowy z potencjalnymi partnerami. Jak co roku w Krakowie odbędzie się wydarzenie CSR i ESG® – od ludzi dla ludzi, podczas którego przedstawiciele środowiska biznesowego i organizacji pozarządowych spotkają się po raz trzeci, aby zdobywać wiedzę oraz wymieniać się doświadczeniami z obszaru działań społecznych i ESG. Na uczestników czekają prelekcje i debaty, przestrzeń targowa oraz strefa networkingu.

Jeżeli nie masz doświadczenia i jeszcze nie brałeś udziału w spotkaniach branżowych, zachęcam do zapoznania się z artykułami, które mogą być dla Ciebie inspiracją. O tym, jak przygotować się do roli wystawcy, przeczytasz w artykule pt. „Jestem wystawcą targów – i co dalej?”, a z artykułu pt. „NGO’sowy savoir-vivre” dowiesz się, jak zachować się w sytuacjach formalnych.

Przygotowanie się do ogólnopolskiego wydarzenia sieciującego to istotny element ścieżki rozwoju i doskonała okazja, aby nawiązać kontakty z firmami z całej Polski oraz międzynarodowymi organizacjami, dlatego przygotowaliśmy cykl nagrań „Lider networku”. Jest to seria sześciu filmów instruktażowych, które przygotują Cię do networkingu i sprawią, że poczujesz się swobodniej podczas rozmów z uczestnikami spotkań biznesowych. Cykl prowadzi Wiktor Doktór, Prezes Pro Progressio, czyli organizacji zrzeszającej ponad 120 instytucji wspierających rozwój sektora nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce.

Obejrzyj filmy: Lider networku

Gdzie jeszcze mogę szukać inspiracji?

Dostęp do bezpłatnych materiałów eksperckich jest nieocenionym wsparciem w procesie rozwoju. Centrum Pro NGO oferuje szereg publikacji, które tworzone są z myślą o NGO. Przeczytaj publikację pt. „Założenia angażujących projektów wolontariatu pracowniczego”, która zawiera gotowe instrukcje, jak tworzyć atrakcyjne projekty i otworzyć się na wolontariat. Polecam Twojej uwadze również publikację pt. „Komunikacja i wizerunek w organizacji pozarządowej”, praktyczny przewodnik, który pomoże Ci prowadzić komunikację, zwiększyć zasięgi publikacji oraz budować zaangażowaną społeczność.

Przycisk – Przeczytaj publikacje: Publikacje Centrum Pro NGO

Ważnym aspektem wspierającym rozwój organizacji są również bezpłatne spotkania organizowane przez Centrum Pro NGO. Szkolenia i warsztaty prowadzone przez ekspertów dostarczają praktycznej wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego prowadzenia NGO. Śledź kalendarz, aby być na bieżąco. Znajdziesz w nim informacje o aktualnie realizowanych spotkaniach wraz ze szczegółowym opisem tematyki oraz możliwością dokonania zapisu.

Przycisk – Kalendarz: Kalendarz Centrum Pro NGO

Dzięki tej ścieżce rozwoju Twoja organizacja pozarządowa może skutecznie nawiązywać i rozwijać współpracę z biznesem, a Ty poczujesz się bardziej komfortowo w nowej roli. Kluczowe jest przejście zaplanowanej ścieżki krok po kroku, korzystając z dostępnych zasobów i materiałów opracowanych przez ekspertów.

Nie zapomnij o kluczowych elementach:

  1. Zdobądź wiedzę – korzystaj z Poradnika Kompas NGO i innych publikacji oferowanych przez Centrum Pro NGO.
  2. Korzystaj z konsultacji – umów się na indywidualne spotkania z ekspertami podczas „Dnia NGO”.
  3. Stwórz atrakcyjną ofertę – dokładnie przemyśl, co możesz zaoferować firmom, i zaplanuj, jak przedstawisz swoją propozycję.
  4. Nawiązuj kontakty – uczestnicz w wydarzeniach branżowych, takich jak CSR i ESG® – od ludzi dla ludzi, oraz korzystaj z materiałów przygotowujących do networkingu.

Każdy z tych kroków przybliża Twoją organizację do efektywnej współpracy z biznesem. Działaj systematycznie, korzystaj ze wsparcia dostępnego w Centrum Pro NGO i nieustannie rozwijaj swoje kompetencje. W ten sposób zbudujesz silne, trwałe partnerstwa i zyskasz nowe możliwości rozwoju.

Marta Schabikowska, Redaktor naczelna Magazynu Kompas NGO 

Następny wpis

Słomiany zapał – jak z nim walczyć, aby osiągnąć cel 

Następny wpis

Wykorzystanie potencjału NGO w ofercie współpracy dla biznesu