Advertisement
Kontrast Wygląd tradycyjny

Marka osobista na LinkedInie

Świadomie lub nie, każdy kreuje swoją markę osobistą. Tylko od nas zależy, czy pokierujemy nią uważnie i będziemy mieć wpływ na to, jak widzą nas inni.

Nim zaczniemy mówić, jak świadomie budować swój wizerunek (ang. personal branding) przez social media, a dokładnie LinkedIn, wyjdźmy od tego, czym w ogóle jest marka osobista. 

Marka osobista to nic innego, jak budowanie profesjonalnej reputacji. To, w jaki sposób decydujesz się komunikować z otoczeniem, zachowywać czy kreować swoją karierę i umiejętności – wszystko buduje obraz Twojej osoby[1]. Jeśli dołożysz do tego jakościowe zarządzanie, będziesz mieć realny wpływ na swój wizerunek.

Baner Centrum dla firm
reklama

Istnieją cztery zasady świadomego budowania własnej marki. Po pierwsze musi się ona opierać na autentyczności. Należy pamiętać, że kreowanie marki (nie tylko osobistej) to długotrwały proces, który kształtuje się w oparciu o szczery i klarowny przekaz. Jeśli np. na co dzień jesteśmy empatyczni i wspierający, a w sytuacji kryzysowej reagujemy nerwowo i odbijamy swój stres na otoczeniu, tworzymy krzywy obraz własnej osoby. Trudno będzie później odbudować swój autorytet wśród współpracowników czy opinii publicznej. Dodatkowo wszystko, co robimy, firmujemy swoim nazwiskiem, jesteśmy więc, czy powinniśmy być – gwarancją jakości. Kolejną zasadą jest obecność, czyli bycie z kolegami z pracy, kontrahentami w trudnych czasach. Jeśli potrafimy być inspirujący i mobilizować innych do większych rzeczy, wykorzystajmy to np. w działaniach CSR czy wolontaryjnych. Jak pokazują najnowsze badania zaufania Edelman Trust Barometr[2], najbardziej wiarygodną instytucją wśród opinii publicznej jest „własny pracodawca”. Tak wskazało aż 79% badanych. Jest to ogromny mandat zaufania, który warto wykorzystać. Jak to wszystko przekłada się na działania w mediach społecznościowych? Czemu tak ważna jest Twoja obecność na LinkedInie? Na początek kilka statystyk. Liczba kont na LinkedInie w Polsce wynosi obecnie prawie 7 mln (dane ze stycznia 2024 roku). Porównując do roku 2023, liczba użytkowników wzrosła o ponad 1,3 mln. Obecnie ten wzrost nie jest już aż tak dynamiczny, jednak należy pamiętać, że to właśnie to medium zostało stworzone specjalnie dla społeczności biznesowej. Co ciekawe, wśród nowych użytkowników przeważają osoby w wieku 18–24 lata, czyli generacja Z. Młodzi ludzie zaczynają szukać swojego miejsca na rynku pracy, a ta platforma pozwala im na dynamiczną, ale też mniej formalną formę komunikacji. To właśnie poprzez LinkedIn ludzie szukają informacji o firmie, o jej liderach, a także działalności pozabiznesowej, m.in. zaangażowaniu w CSR czy w zakresie ochrony środowiska.

Decydując się na założenie konta, nie tylko tworzymy swój profil, czyli udostępniamy informacje o zatrudnieniu, umiejętnościach, zdobytych certyfikatach czy ukończonych studiach, ale również jesteśmy wizytówką (świadomie bądź nie) firmy, w której pracujemy. Tworzymy katalog wartości, jakimi kierujemy się jako człowiek i pracownik. Każdy wpis czy komentarz prowadzi nas do utrwalania naszego wizerunku. I tutaj warto zatrzymać się i pomyśleć, jak chcemy być postrzegani. Czy zależy nam na byciu np. specjalistą w danej dziedzinie, czy raczej chcemy odgrywać rolę społecznika i filantropa? Niezależnie od tego, na co postawimy, musimy skupić się na rzeczach, które robimy najlepiej (patrz wyżej: autentyczność przekazu), czyli budować przekaz oparty o naszą wiedzę, doświadczenie i obserwacje świata zewnętrznego. Treści, jakie udostępniamy, powinny być spójne i klarowne, mogą również inspirować. Nie bójmy się pisać także o niepowodzeniach, bo to one pokazują, jakimi ludźmi jesteśmy i jak radzimy sobie w sytuacjach kryzysowych. Pamiętajmy jednak, że za każde słowo ponosimy pełną odpowiedzialność.

Głównym założeniem LinkedIna jest budowanie relacji i rozwijanie sieci kontaktów. Aby robić to umiejętnie, pamiętaj, by nie sprzedawać produktów/usług, przynajmniej na początku nawiązywania znajomości. Mile widzianym gestem jest wysłanie spersonalizowanej notatki, zapraszającej do swojej sieci kontaktów. Możesz w niej nawiązać do wspólnych zainteresowań czy obecności na tej samej konferencji. Na LinkedInie jest to stała praktyka i nikt nie będzie zaskoczony wiadomością od nieznajomego. Pamiętaj, że networking to nie tylko nawiązywanie nowych znajomości. To bezkosztowe promowanie biznesu, budowanie wiarygodności firmy, a także wymiana wiedzy, myśli i samorozwój. 

Małgorzata Zarzeczna, TC Project Manager, Nokia Kraków

Przypisy:

[1] Malinowska-Parzydło J. (2015), Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą, One press exclusive, Gliwice

[2] https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2024-01/2024%20Edelman%20Trust%20Barometer%20Global%20Report_0.pdf

Następny wpis

Dlaczego PR „także” w małej organizacji jest kluczowy?

Następny wpis

Offboarding – najlepsze ostatnie wrażenie